top of page

Fit for 55: Wpływ na lotnictwo

Pakiet "Fit for 55" to inicjatywa Unii Europejskiej mająca na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do roku 2030 w stosunku do poziomów z 1990 roku, jako element szerszego Europejskiego Zielonego Ładu. Jest to kluczowy krok w kierunku osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Zmiany te bezpośrednio wpłyną na sektor lotniczy, przewidując m.in. wyższe rachunki za emisje CO2, opodatkowanie paliwa lotniczego oraz konieczność opracowania i wdrożenia bardziej ekologicznych paliw i napędów. Dla pasażerów lotniczych, zwłaszcza korzystających z tanich linii, przepisy te mogą oznaczać znaczne podwyżki cen biletów.



Wpływ na ceny biletów lotniczych

Zgodnie z nowymi przepisami, linie lotnicze będą zobowiązane do zakupu droższych, zrównoważonych paliw oraz poniesienia większych kosztów związanych z emisją CO2. Dodatkowo, stopniowe wycofanie bezpłatnych uprawnień do emisji dla lotnictwa oznacza, że przewoźnicy będą musieli płacić więcej za swoje emisje, co nieuchronnie prowadzi do wzrostu cen biletów. Szczególnie odczuwalne będzie to w tanich liniach lotniczych, które do tej pory przyciągały klientów niskimi cenami. Wprowadzenie nowych przepisów w ramach pakietu "Fit for 55" może skutkować znacznym wzrostem cen biletów lotniczych. Według analiz, w zależności od linii lotniczych i długości tras, pasażerowie mogą oczekiwać wzrostu cen biletów nawet o 8 do 34 procent.


Technologiczna rewolucja w lotnictwie?

Wprowadzenie bardziej rygorystycznych norm ma także przyspieszyć technologiczną transformację w lotnictwie. W kontekście nowych technologii, które zmieniają oblicze lotnictwa, szczególną uwagę przyciągają technologie hybrydowe i elektryczne. Technologia hybrydowa, będąca połączeniem tradycyjnych silników i napędu elektrycznego, jest obecnie najbardziej zaawansowana i gotowa do szybkiego wdrożenia. Lotnictwo general aviation już korzysta z samolotów elektrycznych, które są w pełni certyfikowane i bezpieczne. Mimo to, komercyjne wprowadzenie takich rozwiązań w większych samolotach pasażerskich wymaga więcej czasu. Szacuje się, że pierwsze duże samoloty hybrydowe lub elektryczne od czołowych producentów jak Airbus czy Boeing pojawią się w powietrzu około 2030 roku. Ten proces wymaga wielu zmian konstrukcyjnych, długotrwałych testów i certyfikacji, co sprawia, że od projektu do realizacji mija zwykle wiele lat.


Perspektywy na przyszłość

Choć krótkoterminowe skutki 'Fit for 55' dla pasażerów są wyraźne w postaci wyższych cen, istnieje nadzieja, że inwestycje w zrównoważone technologie ostatecznie przyniosą korzyści w postaci niższych kosztów operacyjnych i mniejszego wpływu na środowisko. Możliwe, że w dłuższej perspektywie, gdy technologie te staną się bardziej powszechne i tańsze w eksploatacji, podróżowanie lotnicze odzyska swoją finansową dostępność przy jednoczesnym zmniejszeniu śladu węglowego.



bottom of page